Instytutu Gruźlicy i Chorób Płuc w Warszawie
Instytut Gruźlicy i Chorób Płuc dba o bezpieczeństwo świadczonej opieki zdrowotnej zapewniając pacjentom kompleksową, bezpieczną i profesjonalną opiekę medyczną poprzez promowanie kultury bezpieczeństwa, wspieranie transparentności oraz działań ukierunkowanych na minimalizację ryzyka wystąpienia zdarzeń niepożądanych oraz wdrażanie działań naprawczych i zapobiegawczych.
Nasza Polityka Bezpieczeństwa Pacjenta opiera się na następujących zasadach:
Zgłaszanie i analiza zdarzeń niepożądanych odbywają się w atmosferze zaufania i otwartej komunikacji. Każde zgłoszone zdarzenie niepożądane – zarówno zaistniałe, jak i niedoszłe – jest dokumentowane i analizowane w celu identyfikacji przyczyn oraz wdrożenia odpowiednich środków naprawczych i zapobiegawczych.
Dla zapewnienia atmosfery otwartości i uczciwości, cały personel Instytutu ma możliwość zgłaszania zdarzeń niepożądanych, także w sposób anonimowy – za pomocą formularzy papierowych i elektronicznych kanałów komunikacji.
Instytut przyjmuje również zgłoszenia pacjentów, ich rodzin i opiekunów, z zapewnieniem poufności oraz możliwości ich składania osobiście, listownie i elektronicznie poprzez Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta.
Za monitorowanie zdarzeń niepożądanych odpowiedzialny jest Komitet ds. Jakości składający się z kierownictwa Instytutu.
Analiza zdarzeń niepożądanych oraz wdrażanie wniosków wynikających z przeprowadzonych analiz odbywa się we współpracy z osobami odpowiedzialnymi za dany obszar funkcjonowania Instytutu.
Deklaracja Dyrekcji Instytutu Gruźlicy i Chorób Płuc:
Tworzenie i utrzymywanie kultury bezpieczeństwa, wolnej od obaw przed sankcjami i represjami za zgłaszanie zdarzeń niepożądanych lub ryzyka ich wystąpienia.
Zapewnienie bezpieczeństwa i wsparcia osobom zaangażowanym w poprawę bezpieczeństwa pacjenta.
Zapewnienie, że system ten nie służy do identyfikowania i penalizacji osób, ale do identyfikowania natury i przyczyn zdarzeń niepożądanych.
Rozwijanie wewnętrznych mechanizmów monitorowania jakości i zarządzania ryzykiem.
Nasze wartości:
Profesjonalizm – nieustanne doskonalenie wiedzy i umiejętności,
Odpowiedzialność – pełne zaangażowanie w bezpieczeństwo i dobro pacjenta,
Szacunek – budowanie relacji opartych na zaufaniu i godności,
Transparentność – otwarta komunikacja z pacjentami i współpracownikami,
W imieniu Dyrekcji Instytutu Gruźlicy i Chorób Płuc oraz całego Personelu deklaruję pełne zaangażowanie w utrzymanie i ciągłe doskonalenie systemu poprawy bezpieczeństwa Pacjenta. Zobowiązuję cały personel Instytutu do aktywnego udziału w realizacji tej polityki na każdym stanowisku pracy dla dobra pacjentów, współpracowników i całej społeczności Instytutu.
