ZAKRES UDZIELANYCH ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
Instytut Gruźlicy i Chorób Płuc udziela świadczeń zdrowotnych osobom ubezpieczonym w Narodowym Funduszu Zdrowia w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.
Świadczenia zdrowotne udzielane są na podstawie umów zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia.
Zakres świadczeń udzielanych przez IGiChP
PRZYJĘCIE DO SZPITALA
- Przyjęcia do szpitala odbywają się na podstawie skierowania od lekarza.
- Skierowanie winno zawierać:
- Dane osobowe pacjenta,
- Rozpoznanie choroby,
- Podpis i pieczątkę lekarza wystawiającego skierowanie wraz z numerem prawa wykonywania zawodu,
- Numer umowy z NFZ i regon,
- Datę wystawienia skierowania.
- Dokumenty niezbędne podczas przyjęcia do szpitala:
- Dowód osobisty,
- Skierowanie do szpitala,
Potwierdzenie prawa do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych odbywa się w systemie eWUŚ - Dokument lub zaświadczenie potwierdzające prawo do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych – plik pdf
- Dokument lub zaświadczenie potwierdzające prawo do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych – obcokrajowcy – plik pdf
- Osoby nie posiadające prawa do bezpłatnych świadczeń mogą korzystać ze świadczeń zdrowotnych odpłatnie. Koszt świadczeń określony jest w Cennik świadczeń – plik pdf.
- Pacjenci przyjmowani do oddziału szpitalnego powinni posiadać przy sobie:
- Przybory toaletowe,
- Ręcznik,
- Bieliznę osobistą na zmianę,
- Piżamę i kapcie,
- Dokumentację medyczną dotyczącą schorzenia niezależnie od okresu leczenia,
- W przypadku planowanego pobytu w szpitalu niezbędne informacje znajdziesz tutaj.
- W przypadku planowanego zabiegu operacyjnego niezbędne informacje znajdziesz tutaj;
- Pobyt pacjentów i odwiedzających w Instytucie regulują:
DEPOZYT SZPITALNY
- Pacjent w momencie przyjęcia do szpitala może przekazać swoje ubrania i wartościowe przedmioty rodzinie/innej osobie wskazanej przez siebie lub oddać do depozytu szpitala za pokwitowaniem.
- Pacjent oddający rzeczy wartościowe do depozytu otrzymuje kartę depozytową, będącą pokwitowaniem przyjęcia określonych przedmiotów do depozytu.
- Szpital nie ponosi odpowiedzialności za przedmioty wartościowe, jeśli nie zostały oddane do depozytu przez pacjenta.
INFORMOWANIE O STANIE ZDROWIA PACJENTA
- Informacji o stanie zdrowia pacjenta udziela lekarz prowadzący lub lekarz dyżurny.
- Nie udziela się informacji o stanie zdrowia pacjenta telefonicznie.
- Przy przyjęciu prosimy o wskazanie osoby upoważnionej przez Państwa do uzyskiwania informacji o stanie swojego zdrowia i upoważnionej do dostępu do dokumentacji medycznej.
SKŁADANIE SKARG I WNIOSKÓW
- Pacjenci mogą składać swoje spostrzeżenia do książek skarg i wniosków znajdujących się w oddziałach szpitalnych lub kierować je bezpośrednio do kierownika oddziału lub pielęgniarki oddziałowej.
- Skargi i wnioski można również składać osobiście do Z-cy Dyrektora ds. lecznictwa (środy, od godz. 9.00 do 10.00).
WYPIS PACJENTA Z ODDZIAŁU
- Pacjent jest wypisywany ze szpitala, gdy:
- Stan jego zdrowia nie wymaga dalszej hospitalizacji,
- Zażąda wypisu sam lub uczyni to w jego imieniu przedstawiciel ustawowy (w tym przypadku pacjent/przedstawiciel ustawowy zobowiązany jest do złożenia pisemnego oświadczenia),
- W sposób rażący naruszy regulamin szpitala.
- Pacjent otrzymuje 2 egzemplarze karty informacyjnej.
UDOSTĘPNIENIE DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ
- Pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub osoba upoważniona przez pacjenta może wystąpić o udostępnienie dokumentacji medycznej w postaci wyciągu, odpisu lub kopii.
- Udostępnieniem dokumentacji medycznej pacjentów leczonych w oddziale szpitalnym zajmuje się Kancelaria Chorych (kancelaria.chorych@igichp.edu.pl) znajdująca się w holu głównym Instytutu.
- Udostępnieniem dokumentacji medycznej pacjentów leczonych ambulatoryjnie zajmuje się Rejestracja Przychodni Przyklinicznej (przychodnia@igichp.edu.pl).
- Udostępnienie dokumentacji następuje na ustny lub pisemny wniosek pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego lub osoby przez niego upoważnionej po potwierdzeniu jego tożsamości dowodem osobistym lub innym dokumentem urzędowym ze zdjęciem.
- Pacjentom udostępnia się dokumentację medyczną odpłatnie na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2016 r. poz. 186). Wysokość opłat za udostępnienie dokumentacji określa Regulamin organizacyjny – zarządzenie nr 43/2023.
- Dokumenty stanowiące elektroniczną dokumentację medyczną (EDM) są udostępniane poprzez IKP. Dokumenty stanowiące EDM to:
- informacja o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wynikach przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych zaleceniach – w przypadku odmowy przyjęcia pacjenta do szpitala,
- informacja dla lekarza kierującego świadczeniobiorcę do poradni specjalistycznej lub leczenia szpitalnego,
- karta informacyjna z leczenia szpitalnego,
- wyniki badań laboratoryjnych wraz z opisem,
- opis badań diagnostycznych, innych niż wskazane w pkt 4 (dot. badań diagnostycznych obrazowych).
OSOBY UPRAWNIONE DO KORZYSTANIA POZA KOLEJNOŚCIĄ ZE ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ
Na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1938):
- osoby posiadające tytuł Zasłużonego Honorowego Dawcy Krwi, lub Zasłużonego Dawcy Przeszczepu,
- inwalidzi wojenni i wojskowi,
- kombatanci
- uprawnieni żołnierze lub pracownicy wojska oraz weterani poszkodowani w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa
- działacze opozycji antykomunistycznej oraz osoby represjonowane z powodów politycznych
- kobiety w ciąży
- świadczeniobiorcy do 18 rż., posiadający zaświadczenie, o którym mowa w art. 47 ust. 1a Ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
- osoby posiadające orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności
- osoby deportowane do pracy przymusowej oraz osadzone w obozach pracy przez III Rzeszę i związek socjalistycznych Republik Radzieckich
Obsługiwane są poza kolejnością wynikającą z prowadzonej listy oczekujących na udzielenie świadczenia zdrowotnego, po okazaniu stosownego dokumentu.
Świadczenia opieki zdrowotnej udzielane są w dniu zgłoszenia.
W przypadku gdy udzielenie świadczenia nie jest możliwe w dniu zgłoszenia, wyznacza się inny termin poza kolejnością przyjęć wynikającą z prowadzonej listy oczekujących. Świadczenie z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej może być udzielone w ciągu 7 dni roboczych od dnia zgłoszenia.